Pure natuur met creatieve impulsen van Francis Kéré
Sterontwerper richt zich op een eerlijk keukenconcept zonder al te veel opsmuk
“Creatieve keukenontwerpers zijn voor ons mensen als Francis Kéré, die de keuken centraal stelt in zijn creatieve arbeid. Hij schittert daarin. Kéré verbindt zich daarmee heel nauw met het thema ‘Keuken’ en dat maakt hem binnen onze keukenwereld tot een parel. Francis Kéré legt zijn hele ziel en zaligheid in de keuken, die hij zeer veelzijdig benadert. Belangrijk voor hem is op de eerste plaats de keuken als ontmoetingsplek en daarna volgen de architectuur, de inrichting en beslist ook zijn verbondenheid met ons keukenmerk next125…”
Woorden van Markus Schüller, directeur van Schüller Möbelwerk AG, de firma, die met het premiummerk next125 momenteel opzien baart door de keukenontwerpen van Francis Kéré. Directeur Schüller is enthousiast over de samenwerking met Kéré. “Met zijn creatieve impulsen heeft hij een nieuw en opvallend campagnemotief gecreëerd dat de merkessentie en waarden van next125 zal dragen en – hopelijk – inspirerend op de medewerkers in onze branche zal werken.” Schüller is er zeker van dat The Fireplace van Francois Kéré een waardige campagnepartner is van The Flower Art, waarin de fotokunstenaar Claus Friedrich Rudolph en de botanische designer Valentina Teinitzer de keuken verrijken met bloeiende kunst.
Francis Kéré maakt met zijn keukenarchitectuur nadrukkelijk duidelijk dat er binnen een ruimte heel wat mogelijkheden zijn. Hij toont daarbij flink wat verwachte, maar vooral ook onverwachte mogelijkheden. Wat zijn ‘keukenverbeelding’ betreft gaat Kéré ervan uit, dat de keuken een eersteklas ontmoetingsplaats is. Centraal in die ontmoetingsplek staat het vuur, de vuurplaats, the Fireplace, die uitnodigt om gezamenlijk dingen te doen. Voorop staan de allerbelangrijkste ‘zaken des levens’, zoals voedsel bereiden en gezamenlijk een maaltijd verorberen. In het milieu van deze gezamenlijke belevening is hout een belangrijke, zo niet de belangrijkste sfeerbrenger. De vormgeving doet denken aan een houten, ruimtelijk monument, waarbinnen het beschutte gezinsleven zich afspeelt. Het hout als natuurproduct straalt warmte uit, brengt sfeer en onthaast. Kortom elementen als functionaliteit en ‘warme’ ontmoetingsruimte zijn in de keuken van Kéré belangrijk. Kéré zelf spreekt graag van zijn paviljoen, waarin de keuken centraal ‘gevestigd’ is.
FASCINATIE VOOR VUUR EN KOKEN…….AANGEWAKKERD DOOR NIEUW ONYXZWART
Een experimenteel paviljoen, waarin de liefde voor het hout, de fascinatie voor vuur en koken en de passie voor design en architectuur duidelijk naar voren komen. De belangstelling voor deze elementen brachten de keukenproducent next125 uit het Duitse Herrieden en de Berlijnse architect Francis Kéré samen. Kéré verloochent daarbij zijn roots uit Burkina Faso niet. “Hout blijft een hoofdrol spelen”, zegt Schüller. Kéré ziet dan ook de bijzondere verbinding tussen hout en het keukenprogramma van next125, waarin een natuurmateriaal als hout vaak domineert. De keuken en het koken stralen de zonnige mentaliteit van Burkina Faso uit. Dit Afrikaanse land heeft een naam waar het de architectuur, vooral vertaald in kleurrijke gebouwen, betreft. Schilderingen en aparte, soms ietwat gewaagde vormen zijn veel voorkomende elementen in de creaties uit Burkina Faso. Hout en houten palen vormen een hoofdmoot daarin. Hout is beeldbepalend en is derhalve een belangrijk onderdeel van de keuken; net als het kookgedeelte, dat zeker tot het meest centrale punt van de keuken en zelfs van de woning gerekend mag worden. Hout heeft Francis Kéré aan next125 gebonden. Hout is in een modern keukendesign onmisbaar, zeggen zowel Markus Schüller als Francis Kéré. Deze zienswijze was de inspiratie voor de naam van het project en de nieuwe campagne van next125: The Fireplace. De openhaard, een vonk van inspiratie van een krachtige natuurlijkheid; warm, in een eigen ruimte, die tevens uitnodigend is. Stammen van sparren vormen een ronde koepel, die is opgebouwd uit schijnbaar willekeurig samengestelde bundels hout. De openingen tussen de bundels bieden het licht kansen op een weg naar binnen, naar het keukeninterieur, waarin zich heel centraal een kookeiland bevindt. Het gebronsde spiegelglas aan de voor- en zijkanten van het kookeiland weerkaatst de illusie van licht en ruimte. En hoe je het ook bekijkt…..het echte middelpunt van de ruimte is de vuurplaats, de openhaard, de kachel. Passend hierbij is het werkblad van natuursteen uit het Systemo-assortiment. De hoge kast, die in de muur van het paviljoen is ingebouwd, is van eikenfineer, geverfd in onyxzwart. Dit is een nieuwe frontversie die next125 dit jaar heeft gepresenteerd. Op de Eurocucina van dit voorjaar in Milaan is deze frontversie enthousiast onthaald. Een innovatie is eveneens de ronde aanlooptafel aan de zijkant van het kookeiland. Opvallend is het metalen onderstel van deze ronde tafel, die een uitnodigend middelpunt vormt voor gezamenlijk gekout en gekeuvel.
DANKZIJ BEURS INTERNATIONAAL DOORGEBROKEN…
Architect Diébédo Francis Kéré werd in 1965 in Gando (Burkina Faso) geboren. Hij is geïnteresseerd in het ontwerpen en vervaardigen van meubels. Hij ontwikkelt zich daarin razend snel en heel erg goed. Zijn thuisland kan hem echter nauwelijks een toekomst bieden omdat Kéré al gauw buiten de gangbare lijnen van zijn vaderland wil gaan. Uitkomst biedt in 1985 een studiebeurs van de Carl Duisberg Gesellschaft. Hierdoor kan hij aan de technische universiteit in Berlijn zijn architectonisch inzicht verder ontwikkelen. Nog tijdens zijn studie in Duitsland ontvangt hij de gerenommeerde Aga Khan Award voor Architecture voor het ontwerp van een schoolgebouw in zijn geboortedorp Gando. In 2017 ontwerpt Kéré een zomerpaviljoen voor de Serpentine Gallery in Londen. In 2022 ontvangt hij de voorname Pritzker-architectuurprijs. Francis Kéré wordt alom gewaardeerd omdat hij op zijn eigen wijze traditie, innovatie en duurzaamheid in zijn werken verbindt. Waarden en aspecten, die ook bij Schüller hoog in het vaandel staan. Kéré’s werk past precies in de programma’s van premiummerk next125: “Een keuken moet perfect zijn, maar ook niet te ingewikkeld en vooral uitnodigend en gezellig. Materialen en het gevoel van de ruimte worden steeds belangrijker. Ze helpen ons te ontspannen in de keuken, waar we ons dagelijkse leven even achter ons kunnen laten”, stelt Francis Kéré. Het paviljoen van Kéré is een middelpunt en tegelijkertijd een podium voor de keuken. Een zienswijze, die strak onderstreept wordt door Markus Schüller van Schüller Möbelwerk KG, de fabrikant van het premiummerk next125.
Door Bert Witteveen