Productgroepen krijgen specialisten
Boretti heeft haar organisatie anders ingericht. Zo zijn er drie verschillende Business Lines ontstaan: Kitchen, Outdoor en Horeca. Business Line Manager Eduard van Looij: “Voorheen deed iedereen alle producten. Dat gaan wij nu veranderen.”
Het is op zich een logisch gevolg. Deze strategische keus past uitstekend bij de ambities die Boretti heeft. Groei zorgt er uiteindelijk voor dat er aanpassingen nodig zijn om verder door te groeien en daar lijkt Boretti helemaal klaar voor. Bovendien zorgt het bieden van productspecialisten ervoor dat de specifieke kennis alleen maar toeneemt binnen de organisatie.
Iedere productgroep (Kitchen, Outdoor en Horeca) wordt ‘selfsupporting’. Van Looij kwam naar Boretti om de focus te leggen op Kitchen, bij Boretti ook wel Cucinare genoemd. Eduard van Looij: ”De focus moet ervoor zorgen dat er gerichter keuzes worden gemaakt voor de toekomst en dat er beslissingen genomen worden waarop we in de toekomst verder kunnen bouwen. Boretti heeft een grote naamsbekendheid vooral op fornuizen, maar de laatste jaren is Outdoor ook een belangrijke speler geworden.” Zijn aanstelling voor de afdeling Cucinare is geen gekke “move” omdat Van Looij werkzaam is geweest in zowel de ERT, als de KRT-branche en dus in beide markten een netwerk heeft. “We bieden een totaalassortiment waardoor design beter op elkaar afgestemd is. Dat zijn al voorbeelden van stapjes die we gezet hebben.’
Trattoria Boretti
Uniek voor een merk is het feit dat Boretti een eigen horeca-afdeling heeft, genaamd Trattoria Boretti. Een wens die zo’n zes jaar geleden voor het eerst op tafel gelegd werd. Hierin is het de bedoeling om consumenten kennis te laten maken met het merk Boretti en het culinaire leven van de Italianen. Deze Business Line wordt met passie geleid door Jelle Geven. In Mechelen werd in 2023 de eerste Trattoria Boretti geopend en op 18 april 2024 heeft de vestiging in Antwerpen haar deuren geopend. Ook de tweede vestiging in Antwerpen zal binnenkort worden verbouwd en de zoektocht naar een goede locatie in Nederland is inmiddels gestart.
Collezione Milano
In de Nederlandse keuken is Milano een bekende speler van Boretti. Vooral de wijnklimaatkasten zijn populair te noemen. De nieuwe klimaatkasten kennen een mooi Italiaans design, waarin de deurhoogte van de greeploze variant met 745 millimeter naadloos aansluit bij de maatvoering (Raster 13) van de meeste keukenfabrikanten. Uniek is dat de greeplijst aan de bovenzijde door kan lopen en de plint aan de onderzijde, zodat het lijnenspel in de keuken onverstoord blijft. Verder biedt het de gebruiksvriendelijke voordelen als UV-protectie, softclose-deursluiting en gebruikt het een actief koolfilter. De USP van de nieuwe MLWC82GR, is het gebruik van de robuuste greep. Van Looij: “We zien overal Push-to-open terugkomen, maar wij weten ook dat er gebruikers zijn die liever grepen gebruiken. Vandaar dat wij die mogelijkheid bieden. Grepen horen in onze beleving ook bij de emotie van het koken en het matcht met de andere producten van Milano. ”De komende jaren zal Cucinare doorontwikkelen op met name de iconische fornuizen en wijnklimaatkasten.”
Outdoor al internationaal
Hoewel de ambities groot zijn bij Boretti willen zij zich bij ‘Cucinare’ eerst focussen op de Benelux. Voor Outdoor (ook wel Giardino genoemd) is de productgroep al zo populair dat het reeds internationaal is gegaan. Deze productgroep wordt geleid door Theo Starmans. Van Looij: ‘Outdoor past uitstekend bij Boretti. Het weerspiegelt in alles het gevoel van gezelligheid met vrienden en familie plus het genieten van het leven. Echter is het nog wel een productgroep wat mensen eerder zoeken in de tuincentra, dan bij keukenretailers. Vandaar dat wij dit losgekoppeld hebben.’ Met de aanvulling van het Outdoor assortiment, brengen we de Italiaanse, culinaire leefstijl ook naar de tuin.
Vervangingsmarkt
Boretti’s wijnklimaatkasten zijn bekende producten van Boretti binnen de Elektroretail. De leverancier ziet kansen op het gebied van de vervangingsmarkt. Van Looij: ‘We willen ons daar nog meer op richten. We willen een goede partner zijn voor elektrozaken in Nederland en België. Met uitstekende kwaliteit, maar ook buitengewoon servicegericht en een eigen servicedienst voor zowel de KRT- als ERT-branche. Al is dat in onze ogen niet meer dan logisch. Een merk als Boretti verdient de focus waar we nu met zijn allen voor kiezen en die focus zal ten goede komen aan de retailer, maar natuurlijk ook aan de eindgebruiker.’
Door onze redactie