Aandacht voor bijvoorbeeld opvallende, individuele wensen die het keuken-aanzien verrijken: Schmidt geeft visuele inhoud aan nieuwe exclusiviteit
Kortgeleden heeft keukenmeubelgigant Schmidt in Frankrijk een nieuw keukenprogramma voor dit nog frisse jaar 2025 gepresenteerd. Een programma, dat tevens uitermate geschikt is voor de Nederlandse markt en in het verlengde daarvan voor de Nederlandse consument. ‘Dit zijn beslist geen commercieel getinte woordkeuzes’, verzekert men bij Hagro in Hoogeveen, al jarenlang de importeur van de Franse keukens van Schmidt. De producten van Schmidt zorgden al regelmatig voor keukenpresentaties en lijnen, die in de Noordzeelanden opzien baarden. Die exclusieve uitstraling van de keukens van Schmidt is met het verschijnen van het nieuwe programma nog meer versterkt. Een nieuw programma dat inspireert. Een nieuw programma dat mogelijkheden biedt en daarmee volop ruimte laat voor eigen initiatieven van zowel de keukenspecialist als de keukenkoper. Kortom een programma zo interessant en uitgebreid, dat er in de volgende Keuken en BadTechniek nogmaals aandacht aan zal worden besteed.
“Schmidt produceert al 65 jaar woonoplossingen”, verduidelijkt Anne Leitzgen. Zij staat momenteel aan het roer van de Schmidt Groupe in de Franse Elzas. Anne Leitzgen is de kleindochter van Hubert Schmidt, die deze keukenfabriek op 6 juli 1959 heeft opgericht. Hubert Schmidt kreeg een grote naam, als fabrikant van de toen zo populaire Heidi-buffetten en dressoirs. Later wendde Schmidt zijn steven in de richting van de aanbouwkeuken. In 1998 was Schmidt de eerste Franse keukenfabrikant die het kwaliteitscertificaat ISO 9001 ontving. In 2004 ontwikkelde Schmidt een range die het mogelijk maakte individuele accenten in de keuken te leggen. Dit initiatief bracht Schmidt Cuisines aan de Franse keukentop. Om de ‘persoonlijke keuken’ wijd en zijd bekend te maken werd er in het Duitse Türkishmühle een nieuwe fabriek gebouwd, die helemaal ingesteld was op het fabriceren van ‘de individuele keuken’. Schmidt had al in 1975 een range keukenunits met op maat gemaakte frontpanelen geïntroduceerd. In dat jaar introduceerde Schmidt tevens de eerste keukencatalogus met vooral aandacht voor de prestigieuze, klassieke en standaardkeukenlijnen. Daarmee zette Schmidt Cuisines de eerste ferme stappen buiten de landsgrenzen; sinds 1984 is Schmidt ook op de Nederlandse markt niet meer weg te denken.
MODERN GESTRUCTUREERD…
De Schmidt Groupe is momenteel een zeer moderne onderneming, die zich niet alleen onderscheidt in zijn eindproduct, maar ook in de bestuurlijke organisatie. Die heeft de ambitie om gezamenlijk de schouders te zetten onder een kwalitatief hoogstaand eindproduct, gekoppeld aan een moderne bestuurlijke onderneming, die aandacht heeft voor de meest moderne productiewijzen, maar ook voor het milieu en een betere toekomst voor onze planeet en haar bewoners. De Schmidt Groupe richt de blik sterk op de wereldwijde beweging voor een inclusieve, gezonde en eerlijke economie. Dat manifesteert zich bijvoorbeeld in het bestuur van de Schmidt Groupe, waarin zowel vrouwelijke als mannelijke CEO’s vertegenwoordigd zijn. Deze veelzijdigheid versterkt de Groupe op alle fronten. De Schmidt Groupe is hierdoor in korte tijd tot een bekend, beroemd en geliefd vlaggenschip van industrie en handel gemaakt. Een onderneming, die openstaat voor de wereld. Anne Leitzgen is sinds 2006 CEO (Chief Executive Officer, oftewel bestuursvoorzitter of algemeen directeur). Zij werkt nauw samen met een managementteam, waarin men zich inzet voor het ontwikkelen en doorgeven van de cultuur van Schmidt. De vrijheid van handelen is een groot goed in het ondernemende DNA van de Groupe.
VERSTERKTE EIGEN IDENTITEIT…
Deze organisatiestructuur heeft geleid tot een uniek keukenproduct. Vooral de zojuist verschenen collectie schittert in vele opzichten. “Een boeiend mooi programma, dat de ‘honger’ van veel Nederlanders kan stillen”, gelooft men bij Hagro. Daar werkt men al jaren met veel plezier en succes met Schmidt Keukens. “Het gemak waarmee men aan wensen kan voldoen… Dit nieuwe programma geeft meer dan ooit mooie en exclusieve mogelijkheden, waarin de klant zijn eigen identiteit naar volle tevredenheid kan aanbrengen.” De collectie hout is flink uitgebreid; men spreekt zelfs van een zeer grote collectie. De ‘vlakke fineer’ (met een modern kader) is opvallend en tevens zeer trendy.
TOPPERS VOOR DE NEDERLANDSE MARKT…
In het nieuwe programma is nu al enigszins duidelijk welke modellen in ons land toppers zullen worden. De ervaren keukenverkopers van Hagro tippen bijvoorbeeld de collectie Baia: fronten met smalle kaders rondom in massief eiken. De rustige houtstructuur is vrij van noesten. Modern en trendy met de positieve ‘keukenwaarden’ die in de loop der jaren zijn opgebouwd. Baia is te plaatsen op een kruispunt van traditioneel en modern, vindt men bij Hagro. Baia toont de kern van meubeldesign, uitgevoerd in massief hout. Een essentiële aanpak, waarbij terdege rekening wordt gehouden met duurzaamheid, waarbij geenszins aan kwaliteiten en karakter wordt getornd. Een puur materiaal, dat in al zijn eenvoud garant staat voor een eigentijdse keuken van klasse. Baia is te leveren in een aantal beitskleuren en in houtgelakte kleuren. De handelsagenten van Hagro zijn erg enthousiast over Baia. Model Dolce Bosca is eveneens een ‘rijke aanwinst’. Fronten van knoestvrij eiken gefineerde spaanplaat, zwart gelakt met open poriën. Een keuken zonder veel franjes, die je derhalve onder het minimalisme kunt scharen. De kasten met glazen fronten vormen een trendy item in deze smaakvolle keuken.
SMAAKVOL, TRENDSETTEND EN ONDERSCHEIDEND…
Een mooie aanvulling vormt het matgelakte programma met mooie pasteltinten, waaronder smaakvolle groentinten. Deze ‘bescheiden’ kleuren maken het keukengeheel spannend en met het gebruik maken van mogelijke details zelfs spectaculair. De twee nieuwe houtkleuren Fox en Alona Oak zijn leverbaar als corpus- en frontkleur. Het warme grijs van Claystone, bekend uit de Fenix-collectie, doet het eveens heel goed als corpus- en frontkleur. Met sprekende kleuren als purple, peach, cipres-blauw en forest-green kunnen persoonlijke accenten gezet kunnen worden. Naast kleurendetails kunnen de persoonlijke accenten krachtig en opvallend zijn met het decor Iris des Marais. Compleet als opvallend deurfront of als een paneel, dat een muuroppervlak onderbreekt. Dit printpaneel kan ook dienen als rugwand in een glaskast. Het nieuwe droomachtige en kleurrijke patroon Iris des Marais is ontworpen door Maison Christian Lacroix. Dit decor met een palet van schitterend gearrangeerde kleuren laat zien dat huis Christian Lacroix niet alleen op het gebied van mode en brillen zijn mannetje staat maar ook op het gebied van woondecoratie uitbundig en kleurrijk is in een barokke stijl. kitchenevent.online
Door Bert Witteveen