Bij Ballerina is één van de belangrijkste uitgangspunten voor een gewild keukenproduct, dat het aan wensen en eisen van de consument moet kunnen voldoen. ‘Compromisloos anders’ betekent voor Ballerina meer dan het keukenproduct. De fabrikant uit Rödinghausen overstijgt de eigen grenzen en richt zich tevens tot haar retailpartners om hiermee de consument op zijn wensen te kunnen bedienen. Deze optimale klantenservice wordt ondersteund met speciale marketingvoorzieningen en digitale ondersteuning.
Heel nadrukkelijk ligt het uitgangspunt bij Ballerina op de totale woonbeleving. Ballerina was één van de eerste fabrikanten die met een totaalconcept ging werken, waarbij de keuken en het keukenontwerp bepalend voor het woonbeeld werd. MiMa, de vertegenwoordiger van Ballerina in Nederland verkoopt dan ook ‘leefmeubels’ en woonaccessoires die bij het keukendesign passen. “Dat betekent dat je te maken krijgt met het totale woonbeeld. Je schetst eigenlijk een woonplaatje, waarin de keuken het functionele middelpunt wordt. De keuken bepaalt een belangrijk deel van het woonbeeld. Niet alleen het keukendesign bepaalt, ook de bijkeuken (met z’n opbergkasten en was-en droogtrommel) en bijvoorbeeld de garderobe en de woonruimte tot en met het huiskantoor vormen een optisch geheel. Kleuren en materialen hebben hierdoor aan belang gewonnen”, legt Ryan Hogenhout uit. Hij werkt sinds kort in de buitendienst van Ballerina/MiMa.
LEEFSTIJL
Vanzelfsprekend worden bij dit zogenoemde totaalconcept bij alle onderdelen de puntjes op de i gezet. Bij de keuken spreekt dat voorzichtzelf, maar dit geldt ook voor het eventueel gekozen meubilair, de inrichting van de bijkeuken en van de garderobe. De keus van de ‘elementen’, de materialen en de kleuren heeft in de eerste plaats te maken met de keus van de consument. Ballerina weet dat, vergeleken met een decennium geleden, de consument veel meer keuzes moet maken. Om het wat eenvoudiger te houden geeft Ballerina geen inhoud meer aan het begrip Doelgroep, maar is de Leefstijl voornamelijk richtinggevend. De Doelgroep is een star begrip, dat in de loop der jaren nauwelijks aangepast hoefde te worden. De Leefstijl is voortdurend aan enige wijziging onderhevig: situaties en levensfasen veranderen, maar hebben wel invloed op de keuzes van de consument. De nadruk van de levensstijl ligt momenteel voornamelijk op waarden als gezondheid, veiligheid, individualisering en duurzaamheid. Eerlijk, pure vormgeving, romantisch, functioneel, designgericht, ergonomisch en creatief zijn waarden, die bij de keus van de huidige consument een belangrijke rol spelen. Binnen deze voorwaarden heeft de consument van nu vooral belangstelling voor bijvoorbeeld rust en een intieme sfeer, familie, vrienden, veiligheid en saamhorigheid; deze staan volgens Ballerina bovenaan de lijst bij het kopen van een keuken.
Door Bert Witteveen