Deze ondernemer zoekt franchisenemers voor Primo Keukens
De keukens zitten hem in het bloed; Jaap Janssen is een keukenman pur sang. Zijn keukenspecialiteiten gaan tot ver buiten de grenzen van de keuken. “De keuken staat centraal, maar heel dicht bij die keuken staan mijn interesses voor het interieur en de styling.” Bij Janssen biedt de keuken veel meer dan het passend maken van kasten en laatjes en het combineren van de functionele keukenelementen. Deze keukenspecialist uit Noord-Nederland is aan zijn 47ste lente bezig en heeft tijdens zijn voorgaande lentes heel wat in keukens en interieurs opgebouwd.
Jaap Janssen is commercieel directeur van Concordia Keuken & Bad en Primo Keukens. Concordia is 118 jaar geleden opgericht als bouwmaterialenhandel voor de zakelijke markt. Later zijn daarnaast twee keuken- en badkamershowrooms gekomen. Toen Concordia Keuken & Bad in Meppel goed ging lopen kwam er een vestiging in Heerenveen. Elf jaar geleden is Janssen begonnen met Primo Keukens. “Met twee verschillende formules kunnen we de hele markt bedienen. De verkoop van keukens bij Primo Keukens liep als een tierelier. Een keuken is hier te koop voor een lager budget, maar de kwaliteit is hoog – om niet te spreken van heel hoog. En dat is toch wel bijzonder”, zegt Jaap Janssen. “Bij een lage prijs hoeft de kwaliteit dus niet per sé in te boeten. Een goede kwaliteit is voor mij altijd de basis, ook voor keukens in een lagere prijsklasse.” Echter met een veelzijdig keukenproduct van hoge kwaliteit ben je er in de ogen van keukenman Janssen nog niet.
KOMT MEER BIJ KIJKEN…
Lowbudget en een uitstekend product is al bijzonder, maar nog meer waarde hechten Jaap Janssen en Primo Keukens aan een goede service. “Het maakt niet uit in welke prijsklasse de keuken zit, een goede dienstverlening hoort bij iedere keuken die we verkopen. Ook vanuit Primo Keukens staan we altijd paraat wanneer er service noodzakelijk is. Service is in ieder segment de kers op onze keukentaart.” Service is misschien wel de belangrijkste pijler die het succes van Primo Keukens draagt. Als doorgewinterde keukenspecialist wil Janssen de succesformule van Primo Keukens uitbouwen. “Onze grootste reclame is een tevreden klant en mond-tot-mond reclame.” Nu de formule Primo Keukens met negen vestigingen in het noorden van ons land succesvol is gebleken, vindt Jaap Janssen de tijd rijp voor uitbreiding van dit succesvolle concept naar de rest van Nederland. Hij denkt dat er ook ten zuiden van Zwolle volop ruimte is voor de franchise-formule van Primo Keukens. Inmiddels blijkt in Almelo een project van Primo Keukens met een no nonsens-uitstraling meer dan geslaagd. “De mouwen omhoog en lekker aan het werk. Dat is fantastisch en mond-tot-mond groeide ook in Twente uit tot onze beste reclame.
STIMULANS
Het succes van Primo Keukens in Almelo zorgde voor een flinke stimulans om de formule uit te breiden. “Het zou mooi zijn dat in heel Nederland ondernemers mee genieten van ons succes met de formule van Primo Keukens. Janssen zegt een goed franchise- en organisatiemodel te hebben opgezet. Jaap Janssen: “We hebben ook met onze keukenzaak in Almelo geleerd dat – als je iets doet, dat je dat ook goed moet doen. Op papier staat wat we willen met de franchiseformule en wat niet. Duidelijke regels en adviezen en een flinke dosis enthousiasme. Maar……prijs is prijs. Daaraan wordt niet getornd. Het programma is goed en afgestemd op de klant, daar wordt dus verder niet van afgeweken. Duidelijkheid in alle opzichten.” Primo Keukens onderscheidt zich door richting klant transparant te zijn, naast een eerlijke doch standvastige manier van zakendoen. Prijs is prijs en daarover wordt niet onderhandeld. De klant weet precies waar hij of zij aan toe is. De Primo-formule is bij binnenkomst van de showroom al herkenbaar. “De showroom straalt de liefde voor ons vak en voor de keuken uit. En dat delen we met onze klanten.
SAMEN SUCCESVOL
Jaap Janssen verduidelijkt dat Primo Keukens graag met enthousiaste ondernemers samenwerkt en dat franchisenemers alle mogelijke steun ontvangen. Primo Keukens zorgt bijvoorbeeld voor een goede zichtbaarheid van de vestiging. ‘Vanuit de formule’ komt tevens ondersteuning in bijvoorbeeld computersystemen, verkoopmethodiek, begeleiding bij het ondernemersplan, doelgerichte campagnes en bij het vormen van een goed team. Janssen vult aan dat het aantrekkelijk is om uit te gaan van een vastgestelde prijs. “Prijs = prijs en de ervaring is dat klanten dat waarderen. Dit soort duidelijkheden levert de klant uiteindelijk weinig keuzestress, die nog verminderd wordt door het goede keukenprogramma dat we bieden.” Als andere voordelen van de eenheid noemt Janssen de zeer overzichtelijke inrichting van de showroom en de uitstraling, die overal hetzelfde is. Dezelfde vloeren en dezelfde aankleding en doorgaans vijftien à twintig keukenopstellingen. Primo Keukens deelt deze voordelen van de formule graag met andere ondernemers met een hart voor keukens. “Veel keukenadviseurs dromen van een eigen winkel,” zegt Janssen. “Ons concept biedt hen de kans om die stap te zetten, met volledige begeleiding én een enthousiast team om zich heen.”
Meer informatie: www.primokeukens.nl/franchise
Door Bert Witteveen