Opmerkelijke vernieuwingen die soms ‘van binnen’ beginnen
Door de jaren heen blijkt Pronorm bij iedere huisbeurs tal van innovatieve vernieuwingen te kunnen tonen. Vernieuwingen als: slimme technologie, aantrekkelijke designs, opvallende en natuurlijke materialen, de digitalisering in samenhang met duurzaamheid. Met het premiummerk i-luminate zette Pronorm een aanvullend accent en bij het 50-jarig bestaan (2022) introduceerde de fabriek uit Vlotho tijdens zijn Hausmesse een grote diversiteit met het verstrekkende internationale motto ‘Diversity for Life’, waarmee Pronorm met maar liefst 250 frontvarianten een spectrum aan mogelijkheden ging bieden.
Veel technische innovatie met vaak de natuur als leidraad; de elegantie brengt een ferme menselijke noot in het keukenprogramma van Pronorm. Stijl, strakke lijnen en vooral greeploos bleken in deze actuele jaren grote publiekstrekkers, waarbij de grote, nieuwe showroom bij het fabriekscomplex in Vlotho uiteraard ook een trekpleister vormt. Bezoekersrecords sneuvelen jaarlijks en daarmee blijft de groei ononderbroken.
Het nieuws, dat Pronorm dit jaar op de huisbeurs toont, begint voor een belangrijk deel van binnen. De uitstraling ‘naar buiten’ is niet overdonderend doch veelal minutieus. Bij het geavanceerde ladesysteem proTech X wordt het ‘binnenleven’ van de keuken opnieuw benaderd: modern design en een staaltje van moderne techniek als basis voor een flexibele binnenindeling en een maximale ontwerpvrijheid. De verlichting is ingefreesd in de greep, ook bij de tussenlades en onder het werkblad. De verlichting van nu is het waxinelichtje van de keuken: functioneel en vooral… sfeervol.
UITDAGEND, VEELBELOVEND EN FRIVOOL NIEUWS VOOR EEN DEGELIJKE KEUKEN: ‘NEW ERA’
“Het blijft uitdagend, die keukens” voegt Theo Schrijnewerkers toe. In februari is hij twintig jaar bij Pronorm. Als country salesmanager van deze keukenfabrikant hoopt hij “nog vele jaren” in de keukenbranche werkzaam te blijven. “De keuken stimuleert niet alleen de consument, ook ik word als lid van de keukenfamilie voortdurend geïnspireerd. Steeds weer nieuwe impulsen zorgen voor een goede stimulans.” Schrijnewerkers vindt, dat de consument dit najaar veel mogelijkheden wordt geboden om de eigen identiteit in de keuken te leggen. Zelfs de kleur wordt naar eigen smaak aangeboden. “New Era luidt een nieuw tijdperk in. Een interessant motto om samen met de – tamelijk nieuwe – accountmanagers Emmy Bijen en Rick van Uitert Pronorm in Nederland nog prominenter op de kaart te zetten.”
Theo Schrijnewerkers straalt volop optimisme uit. Hij verwacht, dat er ook in de huidige markt een redelijke groei mogelijk is. Met ‘New Era’ kan de positie van ons land als belangrijkste exportland voor Pronorm verder worden versterkt. “Er zijn in Nederland wel enkele uitdagingen. In de nieuwbouw zit flink de klad, maar dat wordt voor het belangrijkste deel opgevangen door verbouw, renovatie en verhuizingen. Pronorm merkt, dat de Nederlanders momenteel groot belang hechten aan het verhogen van het woongenot. Daardoor stijgt in de meeste gevallen tevens de waarde van de woning”, voegt Schrijnewerkers er aan toe. “De rente is laag en wat dat betreft zijn we weer ongeveer in de markt van de oversluiters.”
UITDAGENDE MARKT
Theo Schrijnewerkers noemt de huidige markt ‘uitdagend’. “En in zo’n uitdagende markt dien je actief te handelen, waarbij differentiatie belangrijk is.” De country manager wil met het nieuwe programma actief inspelen op die uitdagende markt. “We pakken op onze huisshow dan ook flink uit. We tonen dit jaar 24 nieuwe fronten en de nieuwe trends zijn afgestemd op onze klanten.” Omdat Nederland heel hoog staat in het klantenbestand van Pronorm heeft de Nederlandse smaak een belangrijke vinger in ‘keukenpap’ uit Vlotho. Schrijnewerkers vindt de Nederlandse keukenconsument progressief en dat betekent, dat er dankzij de Nederlandse wensenlijstjes progressieve en excentrieke elementen in ‘New Era’ zitten.
NAADLOOS IN ELKAAR LATEN OVERLOPEN
Vorig jaar werd ‘Livingspaces geïntroduceerd met woonmeubelsets en exclusieve garderobekasten, de zogenoemde ‘dressings’. Dit jaar presenteert Pronorm veel nieuwe Keukens & Woonelementen. De keuken als leef- en kookomgeving en tevens als de woon- en ontmoetingsruimte, welke naadloos in elkaar overlopen. Daarbij worden veel vitrinekasten toegepast, waardoor de eigen identiteit naar ‘smaak’ versterkt kan worden. ‘New Era’ is een motto, maar wordt door de invulling steeds meer een levenshouding. Een diepgaand begrip van de verbinding tussen techniek, ruimte en emotie. Het nieuwe tijdperk begint binnen: met een doorontwikkeld systeem, nieuwe impulsen voor design, planning en functionaliteit wordt de nieuwe visie van Pronorm van binnenuit versterkt. Ook letterlijk want Pronorm introduceert met proTech X een compleet nieuw, hoogwaardig en geavanceerd ladesysteem als standaard uitrusting. Een nieuwe benadering biedt van het ‘binnenleven’ van de keuken. ProTech X combineert een modern design met technische precisie; dit zijn tevens nieuwe maatstaven voor functionaliteit en esthetiek. De consument wordt hiermee nog meer ruimte voor individualiteit geboden. Het design wordt zowel zichtbaar als voelbaar. Gecombineerd met de nieuwe kleuren, oppervlakken en materialen gaat men bij Pronorm verder dan de ‘klassieke keuken’.
PRONORM-TRENDS IN OVERZICHT
De trends van nu krijgen bij Pronorm hun eigen interpretatie. Onder meer ronde vormen versterken de retro-look. Daarbij krijgt de verlichting meer ‘inhoud’. Was die verlichting voornamelijk functioneel, in het nieuwe programma krijgt de verlichting meer ambiance. Aardetinten spelen een belangrijke rol in het kleurenpalet, Japandi wordt iets verder ‘uitgediept’ in de mogelijkheden, messing en brons worden doorontwikkeld en kleuren als oud-rose, velvet, blauwtinten en diepe structuren in een 3D-effect zijn in het komende jaar voornaam.