Schüller verovert steeds meer harten van de keukenconsumenten
Het keukenfenomeen Schüller dateert van 1966. Volgend jaar, dus 60 jaar later, volgt de diamanten bekroning, al lijkt het bij Schüller Küchen of de keukenontwikkeling ieder jaar weer een beetje beter en met nog meer succes op stoom geraakt. Dat Schüller op de top van de keukenwereld floreert weten we al jaren. Gesteund door de nog steeds flink groeiende belangstelling halen de medewerkers van Schüller de inspiratie om op een hoog niveau verder te gaan. Daartoe aangemoedigd door enthousiaste dealers en andere liefhebbers van Schüller.
Het was in het House4Kitchen in Löhne in de afgelopen Küchenmeile-week duidelijk te ervaren: je kon bij de expositie van Schüller (en next125) over de koppen van de enthousiaste belangstellenden lopen. Daaronder waren heel wat Nederlandse keukenspecialisten, die graag met het zestigjarige Duitse topmerk werken. Nu wederom interessante nieuwe modellen, opvallende corpuskleuren, volop nieuwe materialen en handige greepuitvoeringen.
“Niets ziet er achteraf zo eenvoudig uit als een succesvol idee”
Otto Schüller heeft destijds in 1966 in Herrieden een succesvolle stap gezet. Niets wees er toen op dat het timmerbedrijf van zijn vader toekomst had in Beieren. De landkreis Ansbach, waar Herrieden onder valt, kent niet zoveel timmer- en meubelbedrijven als het gebied langs de autoweg A30 in Noordrijn-Westfalen. Toch trok Otto Schüller in 1966 zo’n 25 medewerkers aan om er de toen in zwang rakende keukenbuffetten te maken. Het vergde moed, zo ver buiten het gezichtsveld van de schrijnwerkers. Maar…”de wereld behoort de dapperen toe….”, waarmee Otto Schüller een rotsvast geloof in keukensucces aan de dag legde. Zijn durf en creativiteit werden al in 1971 beloond. De zaken zagen er zo rooskleurig uit, dat Schüller zich durfde toe te leggen op de fabricage van inbouwkeukens. De regionale afzetmarkt groeide uit tot een nationale en later Europese afzetmarkt.
Schüller staat van begin af aan voor keukencomfort, hoogste kwaliteit, individualiteit en bruikbaarheid. Daarbij een flinke dosis passie voor het product ‘keuken’ en de groei was nauwelijks te stuiten. Uit Schüller’s moed, creativiteit en kwaliteit is een succesverhaal gegroeid dat nu al bijna zestig glorierijke jaren heeft geduurd en gezien deze glanzende ‘verjaardag’ nog flink zal voorturen.
“Geloofwaardigheid en toewijding als onafhankelijk familiebedrijf”
De moed, de durf en de inzet van Otto Schüller hebben in zestig jaren tijd bijgedragen aan het succes van Schüller. Een terechte beloning en een ontwikkeling die nog steeds verder bergopwaarts beweegt. Schüller Herrieden, midden in de natuur. De bijzondere band die er dan als bijna vanzelfsprekend tussen (keuken)economie en ecologie ontstaat, leidt in de huidige tijd tot groei, een duurzame groei ‘natuurlijk’. Duurzaamheid is daarbij anno 2025/2026 de basis voor zo goed als alle bedrijfsbeslissingen, die bij Schüller gemaakt worden; een verantwoord en op de toekomst gericht beleid, dat past binnen de meerdere generaties Schüller, waarin het actieve ‘keukenbloed’ daadkrachtig stroomt. De koers waarnaar Schüller’s keukenproductie gaat, is vast omlijnd. Er ligt een duidelijke visie aan ten grondslag: een gezonde groei en een strategische uitbouw van het bedrijf in Herrieden. Schüller, waar men de keuken niet louter ziet als product, maar als verleden en toekomst van het bedrijf Schüller Küchen. En bij al datgene dat Schüller op keukengebied doet, staat het streven centraal om een betrouwbare en innovatieve partner voor de klanten te zijn. Deze brede zienswijze heeft na zestig jaren geleid tot 2327 medewerkers, 760 keukens per dag (een jaarlijkse keukenproductie van ongeveer 170.000) en een jaaromzet van 758,8 miljoen euro. Dit is Schüller, na ‘slechts’ zestig jaar.
De nieuwe lichte tinten van Schüller
Uit de nieuwe modellen zoals Schüller die in House4Kitchen in het kader van de A30 Küchenmeile toonde, voert de actuele ‘lichte trend’ naar rustige en ‘bedaarde’ belijningen in zachte tinten en bescheiden rondingen. Het ‘strenge keukenmodel’ is er (even) niet. De belijningen zijn ‘vriendelijk’, de hoeken zijn ‘rond’. Zo’n huiselijke ‘werkkeuken’, waar huishoudelijke arbeid en een gezellige ontspannen sfeer samenkomen. De smartphone ligt net als een bos boerenkool onder handbereik. Maar ook voor een kookboek en het kleurboek van de kleine is plek. Veelal onder handbereik, zonder dat het arbeidsproces, dat eveneens in de keuken plaatsvindt, gestoord behoeft te worden. Een ietwat gestructureerde sfeer spreekt uit de nieuwe keukenmodellen van Schüller, waarin de huiselijkheid echter de boventoon dient te voeren.
Pas gemaakt
De keuken van Schüller dient afgestemd te worden op de personen, die in ‘hun keuken’ leven. Een echte droomkeuken, die uit zoete dromen naar voren is gekomen. Pasgemaakt naar ideeën en wensen, maar ook naar de eigen lichaamsbouw. Hoogte en plaatsing van de apparaten hebben een bepalende invloed op het comfort en dus ook op het plezier dat men aan de keuken beleeft. Dankzij de modulaire ontwerpen en de systemen op maat. De persoonlijke leefstijl en de individuele wensen bepalen voor een belangrijk deel de vormen, kleuren, materialen en inrichting van de keuken. Die vrijheid wordt volop geboden. ‘Feel At Home’ is het actuele motto en ‘Thuis’ levert ons de inspiratie, zegt men bij Schüller ter gelegenheid van de zestigste verjaardag. Om die goed te kunnen vieren biedt Schüller praktische voorraad- en opbergkasten. Ook bij de inrichting daarvan is heel veel mogelijk en kan alles op persoonlijke wensen worden afgestemd. Ergonomisch, overzichtelijk en ruimtebesparend, dat eveneens. De garderobe, kantoorruimte, woonwanden en sideboards vallen eveneens onder de competentie van de diamanten jubilaris. Het minimalistische japandi-productengamma, maar ook de living en de bijkeuken zijn tot in het detail nog verder geperfectioneerd. Dit alles wordt ondersteund met ideeën, die voorzien zijn van geronde wangen, vouw- en schuifdeuren en afsluitregalen.
Door Bert Witteveen









