Het heeft een tijdje ‘gerommeld’ binnen de Keulse Beursorganisatie. Schuiven met de data van de IMM (Internationale Möbel Messe) is geen teken van sterkte en kracht. Juist in ‘slappe tijden’ moet de IMM worstelen om het meubelhoofd boven water te houden. Het heeft (te) lang geduurd voordat de beursorganisatie met een oplossing kwam die hout snijdt. Het was de afgelopen jaren een beetje gezwabber van her naar der, waarbij de hoge heren van de Köln Messe niet de kracht vonden om toch nog iets te organiseren dat de moeite waard was. De beursorganisatie kon de meubelbranche niet enthousiast krijgen.
Onze Duitse keukencollega’s hadden eind jaren negentig van de vorige eeuw al zelf het initiatief voor vak- en productvoorlichting op zich genomen. Destijds schrokken de keukenvakgenoten van het hoge kostenplaatje dat Keulen voorspiegelde en daaraan met enige halsstarrigheid vasthield. De relatie van de beurs en de keukenbranche vertroebelde meer en meer. Het was eigenlijk vanzelfsprekend (en verstandig) dat onze branche een eigen weg ging zoeken. Die ‘eigen weg’ kreeg zoveel succes, dat de beursorganisatie in Keulen niet meer op de keukenbranche hoeft te rekenen.
De keukens waren jaren een wezenlijk onderdeel van de meubelbeurs in Keulen. Dat betekende voor de branche wel: Voor een kleine plek flink betalen, dat is heel erg balen. Temeer daar het talrijke keukenvolk zijn belangen moest delen met een overweldigend aantal meubelgeïnteresseerden uit de hele wereld. Verkeerstechnische problemen doemden op: met het beurscomplex in zicht moest je toch nog op ruim een uur filestaan rekenen. Door de grote drukte en belangstelling kwam je op de stand van je keukenfabrikant nauwelijks aan je trekken. Maar al te vaak was de slotsom van het beursgesprek: kom toch maar even naar de fabriek, daar kan ik je veel meer laten zien en kunnen we rustiger praten. Kortom….voor onze keukenbranche ging Keulen aan zijn eigen succes ten onder. Natuurlijk hebben destijds – mede dankzij ‘Keulen’ – enkele merken een intercontinentale naam kunnen opbouwen. Ook leuk, maar je kunt er iedere dag nauwelijks een extra plaatje ham van op je boterham leggen. Want reken er op dat het produceren voor een heel ver buitenland ingewikkeld en kostbaar is en heel veel vrouw/mankracht kost. Een groot aantal Duitse keukenproducenten nam derhalve gezamenlijk het heft in handen. Eind vorige eeuw werd de Marketinggemeinschaft A30 Küchenmeile e.V. opgericht.
Huisbeurzen
De keukenfabrikanten in Oost-Westfalen sloten zich bij deze vereniging aan en besloten in een bepaalde septemberweek allemaal de deuren van hun showrooms wijd open te zetten voor keukenretailers en -dealers. Vrij gemakkelijk te bereiken en ‘besprekingen’ zijn zonder al te veel interrupties te voeren. Een succesformule die er al snel toe leidde, dat ook fabrikanten van keukens uit overig Duitsland graag in die week ergens in de omgeving een expositieruimte huurden. Ook merken van huishoudelijke apparaten raakten al snel geïnteresseerd. Zo werd het gebied tussen Melle en Bad Oeynhausen/Vlotho één keukenmetropool, die wereldbekendheid geniet. Vakgenoten uit Europa en uit de rest van de wereld zijn die week in de regio rond autoweg A30 te spotten.
Opnieuw gedefinieerd
De Koelnmesse, de Keulse Beurs, wil toch nog de rol van toonaangevende beursorganisator voor interieurevenementen blijven meespelen. De organisatie heeft derhalve het concept voor zijn beurzen in het meubel- en interieursegment opnieuw gedefenieerd. ‘We hebben iets nieuws gecreëerd’ luidt de optimistisch kreet vanuit Keulen. ‘Om tegemoet te komen aan het merk- en premiumsegment wordt in oktober van dit jaar de nieuwe evenementenformule Interior Design Days Cologne (‘idd cologne’) gelanceerd. Het concept is zorgvuldig afgestemd op de specifieke markteisen van dit segment.’ Dit is het eerste nieuwe deel van een beursduo. Het tweede deel van dit nieuwe evenementenformat wordt in januari 2026 gepresenteerd. Dan wordt de Internationale Möbel Messe (‘imm cologne’) als een jaarlijks evenement gedoopt, dat bedoeld is voor het consumentgerichte marktsegment met een verfijnd en gericht beursconcept. Dit duo-concept is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de meubelindustrie. Dit duo van Interior Design Days en Internationale MöbelMesse moet het antwoord van de Keulse beursorganisatie Koelnmesse zijn op de noodzaak om traditionele beurzen met een flexibele strategie aan te passen aan de huidige marktomstandigheden. Met deze twee beoogde beursformules wil Keulen inspelen op de nieuwe eisen van de markt.
Twee formules, één doel…
Om het maar eens eigentijds uit te drukken: de interieur-ontwerpindustrie bevindt zich in een staat van transitie. De consolidatie zet in de maakindustrie en de retail door. Visies, wensen en inkoopkanalen van klanten veranderen momenteel in snel tempo. Het brede productassortiment van de collectie werd steeds uitdagender door de verschillen tussen de behoeften van de exposanten en de bezoekers. Dit betekende, dat niet langer effectief aan de eisen kon worden voldaan met het traditionele beursconcept. Daarom met ingang van dit jaar twee beursformules die zijn afgestemd op de behoeften binnen de sector. Het doel is een toegevoegde waarde leveren voor alle belanghebbenden; dat houdt tevens in dat er platforms worden gecreëerd, waarmee ingespeeld kan worden op de ontwikkeling die de interieurindustrie doormaakt.
Interior Design Days: exclusief platform, in oktober première
Van 26 tot 29 oktober 2025 vindt idd voor de eerste maal plaats. De tweejaarlijkse manifestatie zal nieuwe normen stellen voor premiemerken in de sectoren woningen en horeca-interieurs. De beurs kijkt dus naar specifieke doelgroepen. Naast de groothandel en detailhandel richt de nieuwe opzet zich op professionals uit de branches op het gebied van architectuur, interieur, projectplanning en design. Om kort te gaan wordt deze expositie georganiseerd om innovatieve en unieke ervaringen voor de hele interieurbranche op te kunnen doen.
Internationale MöbelMesse: jaarlijks interieur event
De gebruikelijke opzet van de internationale möbelmesse is ‘gemoderniseerd’ en meer afgestemd op de huidige behoeften. Deze al lang bestaande vakbeurs wordt gehouden van 20 tot en met 23 januari en gaat nu jaarlijks aandacht besteden aan het consumentgerichte interieursegment. Hiermee wordt de imm cologne nog specifieker gericht op de internationale meubelbranche, inclusief meubelketens, inkoopverenigingen en online retailers. Het lijkt erop of de Koelnmesse in de slag om de Keuken zich gewonnen geeft en het succes van de ‘eigen’ A30 Küchenmeile niet aanvecht. De wereld-keukenweek is dit jaar van 20 tot 26 september. Kunt u al vast noteren…









