Keukenmeubel en apparatuur uitstekend op elkaar afgestemd
Een hele trits nieuwe apparaten bij wijze van geschenk en vanwege de tienjarige samenwerking tussen keukenfabrikant Häcker en de apparatuur van Blaupunkt. Een decennium samen optrekken in de keukenwereld heeft een versterking van elkaar opgeleverd. En dat mag gevierd worden, nietwaar?
Het is tien jaar geleden dat Häcker een nauw samenwerkingsverband met apparatenfabrikant Blaupunkt aanging. De keukenfabrikant uit Rödinghausen wilde meer expansie en exclusieve elementen tot in het detail. Wat betreft het keukenmeubel zijn exclusieve punten vooral te winnen door kwaliteit en individualiteit. Om een heel bijzondere noot aan de keukens toe te voegen sloot Häcker een nauwe samenwerking op het gebied van keukenapparatuur met Blaupunkt, een sprankelende nieuweling op het gebied van de huishoudelijke apparaten. Dat is nu – al – tien jaar geleden.
DESIGN ALS OPPERSTE GENOTFUNCTIE
Voor Blaupunkt was het pad waarop het merk zich met de huishoudelijke apparatuur begaf tamelijk nieuw en ‘vers’ gebaand. Blaupunkt is een merk, dat zich vanaf de oprichting in 1924 vooral op de golven van geluid voortbewoog. Blaupunkt ontsproot in de jaren twintig van de vorige eeuw uit geluidsgolven. Audio was in het begin de hoofdzaak. Hoofdtelefoons, autoradio’s en Blaupunkt ontwikkelde zich verder. De blauwe stip was aanvankelijk een soort kwaliteitszegel; Blaupunkt werd zeker op audio-gebied een symbool voor goede kwaliteit en innovatieve producten. In 1932 introduceerde Blaupunkt als eerste de autoradio op de markt; in 1959 werd daarvan de miljoenste door Blaupunkt geproduceerd en verkocht. Het productscala werd steeds groter. Vooral consumentenelektronica en multimedia vormden een hoofddoel. In meer dan vijftig landen heeft Blaupunkt vaste voet aan de grond gekregen. En nog versterkt het merk zich en wordt de Blaupunkt-productrange uitgebreid. In 1982 introduceerde Blaupunkt navigatiesystemen en na 2010 kregen de consumentenelektronica meer en meer de aandacht. Later ging Blaupunkt zich naast de laadstations voor elektrische auto’s en robotstofzuigers zich eveneens bewegen op het gebied van inbouw-keukenapparatuur en inbouwspoelbakken en kranen, waarbij vooral het tijdloze design en de combinatiemogelijkheden opvallen. Duidelijk en veelal minimalistisch design in een veelzijdig programma. Daarin naast spoelbakken en kranen onder meer inbouwovens, kookplaten, wassen en drogen, koelen en vriezen, wijnkasten om in te bouwen, vaatwassers, kookvelden met afzuiging en afzuigkappen in aantrekkelijke, functionele designs hoofdrollen spelen.
DESIGN EN FUNCTIE BIEDEN IETS UNIEKS
“Met Blaupunkt als exclusief eigen merk hebben we een fundament gecreëerd voor een stabiele groei”, vertelt Jochen Finkemeier, die in 1996 in de directie van Häcker kwam. De basis voor keukenfabriek werd in 1898 gelegd door Hermann Häcker. Zijn doel was vooral kwaliteit en oog voor detail, twee doelstellingen die nu nog belangrijk, zo niet ’t belangrijkst zijn bij keukenproducent Häcker. Daarbij wordt door de huidige directie traditie en toekomstvisie als belangrijkste zakelijke fundamenten gezien. Finkemeier gelooft, dat Häcker met de Blaupunkt-apparatuur aan de retailers een premium keukenproduct van ’n hoge graad levert met redelijk stabiele prijzen. Blaupunkt was en is een wereldbekend apparatenmerk. Coördinatie en keukenplanning zijn daarbij in één hand. Het staat de keukenspecialist echter in de meeste gevallen wel vrij om apparatuur van een ander merk te kiezen. Flexibiliteit is ook bij Häcker een groot goed. “Men moet zich in onze keuken thuisvoelen”, vinden de ontwerpers en makers van de Häcker-keukens. Gezamenlijk willen we actuele maatstaven hanteren en in de frontlinie van de inovatierij lopen”, zegt men bij Häcker.
FILOSOFIE
Häcker volgt een bedrijfsfilosofie, die de productie van keuken ‘overstijgt’. Bij Häcker gaat men er van uit dat een keuken meer is dan een functionele ruimte. De keuken is het middelpunt van de woning en ‘het centrum’ voor haar bewoners. Daarom streeft men bij Häcker naar een product waarin de keukengebruikers zich thuis voelen. Het individuele aspect van de klant is een uiterst belangrijk grondbeginsel. Een range van bij het keukenmeubel passende apparaten biedt daarbij de mogelijkheid de exclusieve graad van de keuken te verhogen. Efficiency, design en innovatie staan op de voorgrond; de vijf jaren garantie op het hele apparaten-assortiment zijn ‘mooi meegenomen’.
HÄCKER EN BLAUPUNKT VIEREN ’t LUSTRUM MET DIVERSE NOUVEAUTÉS. ALS CADEAU ONDERSCHEIDINGEN: TWEE PLUS X-AWARDS VOOR DE NIEUWE INDUCTIEKOOKPLAAT
Weliswaar is het bruidspaar Häcker – Blaupunkt nog niet van koper, maar beide merken geven met nieuwe impulsen wel een feestelijk en vooral interessant tintje aan hun actuele assortiment. De producten uit het actuele assortiment zijn uiterst zorgvuldig op elkaar afgestemd. De nieuwe Blaupunkt-apparaten passen uitstekend in de keukenmodellen van Häcker. Tot de nieuwste keukenapparaten valt vooral de inductiekookplaat 51X99300 op. Deze inductiekookplaat met een geïntegreerde afzuiging kreeg maar liefst 2 Plus X Awards. Eén award voor het beste product van 2025 en de andere onderscheiding werd toegekend omdat de jury mede dankzij deze nieuwe inductiekookplaat Blaupunkt aanwees als beste merk van 2025. De vakjury was enthousiast over dit nieuwe kookapparaat: beide prijzen werden vooral toegekend vanwege kwaliteit, design, functionaliteit en gebruiksgemak. De jury wees vooral op de effectiviteit van de geïntegreerde afzuiging, de stille geurabsorptie en de hoogwaardige materialen. De vakjury kende de award voor beste merk aan Blaupunkt toe vanwege de consequente topprestaties van de keukenapparaten van Blaupunkt. Nieuw in het assortiment van Blaupunkt zijn verder bijvoorbeeld de nieuwe vaatwasser, die uitblinkt door bijvoorbeeld zijn energiezuinigheid, zijn hygiënische kwaliteiten en zijn elegante optiek. De binnenverlichting van deze vaatwasser blijkt in de praktijk een nuttig gadget te zijn. De nieuwe koelkast is de eerste van Blaupunkt met een kastbreedte van 75 centimeter. De koelkast biedt bijzonder veel ruimte en is extra zuinig in het gebruik van elektriciteit. Er is bijzondere aandacht besteed aan het interieur. Het assortiment spoelbakken heeft Blaupunkt (waarschijnlijk vanwege dit eerste samenwerkingslustrum) ook uitgebreid.
Door Bert Witteveen









