De op één na grootste Europese keukenfabrikant Schüller nam weer een centrale plaats in het House4Kitchen in. De expositie van Schüller met daaraan gekoppeld de nieuwe Concept Store van het premiummerk next125, bleek wederom een ware magneet voor keukenspecialisten. Het aantal Nederlandse vakmensen dat het House4Kitchen in Löhne bezocht werkte inspirerend. Het team KeukenMedium uit Naarden, dat al bijna dertig jaar als Schüller’s marketing- en verkooporganisatie functioneert, ving met veel ‘zwier’ en kundigheid retailers uit ons land op. Een breed ‘keukentotaal’ kwam daarmee tot leven. Er werden tevens de eerste handvatten geboden voor een zorgvuldige interpretatie, waarmee de consument in alle opzichten vakkundig bediend kan worden.
Schüller biedt haar retailpartners uitgekiende mogelijkheden om de consument een zee aan oplossingen te geven voor een persoonlijke creatie. Daarbij kan een individueel keukenbeeld ontstaan dat functioneel is, modieus oogt en duidelijke trends uitstraalt. Schüller biedt hiervoor talloze mogelijkheden voor vormgeving en planning. Er wordt volop rekening gehouden met de integratie van het keukenmeubel in de woonbeleving. De functionaliteit is daarbij een belangrijke leidraad. Het beursmotto ‘Feel At Home’ is de aanzet voor een compleet ‘interior’, dat alle facetten in zich heeft om uniformiteit in ‘Kitchen & Living’ aan zoveel mogelijk wensen te laten voldoen. ‘Ronde elementen’ geven de keuken daarbij een vriendelijke en gezellige uitstraling.
BELANGRIJKE ROLLEN VOOR NIEUWE MATERIALEN, KLEUREN, WERKBLADEN EN STRUCTUREN…
Om goed en esthetisch verantwoord aan het thema ‘Feel At Home’ inhoud te kunnen geven, laat Schüller in zijn consumer-collectie de laatste noviteiten en talrijke mogelijkheden zien. In het Colour Concept zijn attractieve kleurenreeksen op elkaar zijn afgestemd. Ze zijn samengevat in een inspirerende kleurenwaaier. Zo blijft een harmonieus totaalbeeld behouden, ook wanneer verschillende kleuren gecombineerd worden. De kleurenwaaier bevat maar liefst 28 genuanceerde kleuren voor elk van de 14 modellen. Het Schüller Colour Concept is er in fluweelmatlak, satijnlak en satijnlak met houtnerf. Naast de kleuren-diversiteit zijn er nieuwe fronten en werkbladen, waarbij het nieuwe greeploze SingleX-systeem opvalt. Dit greeploze design-systeem is nu verkrijgbaar met één greeplijst pal onder het werkblad; de onderste korven kunnen met ’t mechanische Tip-On geopend worden. De elegante lijnvoering geeft de keuken een aantrekkelijke minimalistische uitstraling. Functionele voordelen van dit systeem zijn de opbergruimten met een extra groot volume. Deze grotere bergruimte kon ontstaan doordat de tweede greeplijst is verdwenen. SingleX is er als onderkast en als hoge kast. Een consistente optische planning en uniform beeld zijn hierdoor mogelijk. Bukken om de onderste laden te openen behoort tot het verleden. De knie van de gebruiker is functioneel als ‘gereedschap’, terwijl voor de bovenliggende laden greeplijst en hand de ‘openingsinstrumenten’ zijn. SingleX zorgt naast een strakke belijning voor ergonomische voordelen. Er kunnen overigens nu ook kasten met een breedte van 15 centimeter gepland worden. Een goede aanvulling op het assortiment en ideaal voor kleine keukens of om differentiaties in de planning op te vullen.
BLIKVANGERS GEVEN KEUKEN MEERWAARDE
Schüller geeft de keuken een zo hoog mogelijke kwaliteitswaarde, maar pept daarbij tevens het design flink op. Met de optische ‘maatregelen’ creëert Schüller een meerwaarde. Niet alleen bij de nieuwe modellen wordt een optimaal keukenproduct gepresenteerd. Ook bestaande producten worden door Schüller voortdurend verder ontwikkeld met functionele en optisch nog mooiere elementen. De focus ligt daarbij niet alleen op het keukenprogramma maar ook op de bijkeuken en het woongedeelte.
De fronten van de nieuwe Schüller-collectie zijn blikvangers, maar daarnaast is het actuele keukenprogramma aangevuld met zinvolle verbeteringen. Het Lineo-model met groeven doet ietwat extravagant aan en is opvallend in het keukenbeeld. Dit front is er in eiken-natuur en een donkere versie. Het model Lineo kan uitstekend gecombineerd worden als natuurlijke houtlook. Gegroefde fronten zijn momenteel trendy; de combinatiemogelijkheden kunnen voor een heel eigen, individueel aspect zorgen. Het model Modena is momenteel ook voorzien van een houtlook, die in eiken cognacbruin leverbaar is. Het ecologisch duurzame Matera-model heeft, in de onderste prijsgroep gepositioneerd, meer planningsmogelijkheden gekregen door in totaal maar liefst 11 uni-kleuren. Verder tevens doorgaande fronten – als ‘inspirerend kamerbeeld’ bij eilandopstellingen – die plinten visueel volledig laten verdwijnen.
SCHÜLLER BEWUST VAN VERANTWOORDELIJKHEID VOOR DUURZAME WERKWIJZEN
Het milieu is een bijzonder aspect van de bedrijfsidentiteit van Schüller Möbelwerk KG. Voor Schüller betekent dit naast toekomstbewust handelen tevens regionale betrokkenheid. “Bij bijna alles wat we doen en produceren houden we rekening met duurzaamheid”, aldus algemeen directeur Markus Schüller. Hij benadrukt, dat nog dit jaar het eerste vrijwillige duurzaamheidsverslag verschijnt. Tevens werd het wagenpark uitgebreid met nieuwe, lange vrachtwagens met drie wisselcontainers- En de grootste zonnepaneelinstallatie in heel Beieren zorgt voor milieuvriendelijke energie. Verder onderscheiden zich de Oceanix-greep en de OrganiQ ladeverdeling door hun milieuvriendelijke kwaliteiten.
Door Bert Witteveen